Tips handle emosi

December 04, 2017
Emosi? hurmmm pernah pikir x emosi tu ape?

Emotion is a strong feeling deriving from one's circumstances, mood, or relationships with others.



Jadi? mana datangnya emosi ni?

Emotion is believed to be generated from a physical source, and the part of the brain responsible for it is the limbic system of the brain, which is made up of several structures located in the cerebral cortex.

Nak paham lagi? haa boleh baca lagi kat sini: http://www.theoryofknowledge.net/ways-of-knowing/emotion/where-do-emotions-come-from/

Jadi macam mana kita sebagai seorang anak, pelajar, pekerja bahkan ketua! untuk handle emosi? Lagi2 buat wanita yang emosinya kadang kala x stabil.. Tapiii ade gak lelaki yang emosinya x stabil jugak. bergantung pada individu sebenarnya :)

okay! berdasarkan pengalaman saya..

1. Dekatkan diri dengan tuhan.



Tak kira lah korang ni bangsa apa, agama apa, tp yang paling penting jangan lupa Tuhan. Kalau korang ada masalah ke, stress ke.. Tell to the God and they'll hear you. Korang, even kita lain2 agama, tp bg saya, dengan pergi ke tempat untuk kita sembahyang tu dapatkan tenang ht ni sikit demi sedikit. Contoh cam orang Islam pergi ke masjid, yang Christian pergi ke church. Setiap agama tu ada pengajaran dan kebaikannya yang tersendiri. So saranan saya, always pray to the God. 

2. Bertenang.



Okay, bayangkan tengah marah. mesti kita x dpt nk kawal emosi kita betul x? rse nak meletop jeee.. kalau yang suka maki2 tu habis lah kuar segala mak nenek carutan dy. Tapiiii ade kita pikir perasaan orang lain? Kat orang yang kite nak marah dan kat orang yang x terlibat sama dalam kemarahan kita? 
Marah ni datangnya dari syaitan dan tiada kebaikan untuk terus berada dalam emosi negatif macam tu.. jadi apa patut kita lakukan sebenarnya? yes, kita sepatutnya bertenang. Mungkin dengan diamkan diri ketika marah dapat redakan sikit kemarahan kita betul x?

3. Makan



yes!!! sapa macam sayaaa? Bila stress je makannnn.. bila sedih je makannnnn.. yupp!! saya mmg begitu orangnya. Bila datang je emosi negatif, yer saya akan makan.. untuk apa? untuk hilangkan perasaan tu.. heee that's sooo mee.. tp sebenarnya x elok lah buat macam tuu.. mana tak naik berat badan lepas tu muka breakout..huhu..jaga pemakanan juga ye kawan2..

4. Hobi



yup..Bagi aku, buat bende yang korang suka tu boleh hilangkan perasaan negatif korang tu. Contoh tengah sedih2, haaa pi lah kuar.. shopping kaaa.. ber gossip kaaa.. yang korang suka buat.. Cam aku layan anime laaahhh heheh..apa lagi kan? tp cam rumet aku dulu, bila stress ke apa ke dy akan nyanyi sambil main guitar. Bagi aku lah kan macam menyelam sambil minum air, sbb apa? sebab dy dapat happykan diri dy, pada masa yang sama, orang lain pun terhibur. So apa hobi korang? :)

5. Luahkan...



Bagi aku, better luahkan apa yang korang pendam daripada lme2 simpan lepas tu meletop sorang2.. sume terkejut nanti.. yang pasti korang menyesal dan orang sekeliling? x pasti..
Cuma luahkan lah perasaan tu.. samada kat kawan2 kah.. family kah.. kaunselor kah.. yang korang selesa.. yang korang rapattt.. sampai bila nak simpan perasaan tu lama2 btl x?
Kalau aku, aku mmg jenis x share sangat masalah dengan orang. sebab apa? I have trust issue..so macam mana kalau aku stress ke sedih ke an? aku beli aiskrim, mkn sambil tengok cerita sedih.. nanti lepas nangisss...waahhh rse puas.. rse bahagia semula haha.. kalau aku, aku nangis + makan..

Sebenarnya ni semua bergantung pada individu itu sendiri..macam mana dy nak handle emosi jahat ni..dan sume tips ni aku share based on pengalaman aku..dan ini yang certain things aku buat dan pengalaman orang lain aku share bersama..

okay tu jerrr heee

Bye2

No comments:

Theme images by kim258. Powered by Blogger.