Tips study di Matrikulasi

November 26, 2017
Okay untuk dak2 matrik. Sis nak share camne nak study kat matriks huhu

My MMC <3

Dari pengalaman saya, saya selalu study sbb takut kena marah. Mase first kuiz saya, saya dapat markah yang teruk dan cg marah saya. Siap sediakan kelas 'istimewa' buat saya. Bertambah kerja untuk saya. Jadi untuk mengeluarkan saya daripada kelas 'istimewa' tersebut, saya kena dapat markah kuiz seterusnya 80% dan keatas. Daripada markah 50 something nak naik terus jadi 80 something. Payah beb!

Jadi apa saya buat?

1. Bookworm


Yes, saya jadi bookworm. Lepas kelas terus blk untuk asar then tdo. Maghrib bangun mandi ap sume then studyyyyy sampai pukul 10pm tp dah isyak ar. lepas tu tdoooo then bangun balik pukul 2pg, study blk sampai lah pukul 5pg then mandi solat ap sume. Lepas tu gi kelas..

Tapi apa yang saya nak katakan.. Tolong jangan jadi cam saya. Tolong have fun dan carik minat korang. Jangan lah asyik study je....okay? :)

2. Susun masa anda

Korang jugak mestilah susun masa korang untuk beriadah, bersenam, amik angin kat luar.. jangan lah asyik terperat je dalam bilik tu.. At least kuar dgn rumet, jalan2 amik angin petang, ronda 1 matrik tu dengan basikal ke.. Allahu.. Rindu beb! even saya ni bookworm tp kdg2 tu ade gak ar naik basikal pergi round 1 matrik..so susun masa korang lek lok okay? masa belajar dan masa untuk diri anda hilangkan stress. hehe



3. Jaga hubungan dengan rakan dan cg

Sebab apa? sebab kat matrik ni kejab je wey. korang x yah ar nak gaduh bagai. Korang setahun je nak kenal dy, nak rapat dengan dy.. Just, jaga lah hubungan baik tu x kira lah sebelum atau selepas matrik..
Jangan jadi cam 2 orang kawan saya, bila ade discussion je, mereka dua ni tarik muka, dingin.. Rse x comfortable lah..walaupun saya x terlibat dengan salah faham mereka, tp saya sendiri rasa x selesa..jadi, jangan lah bergaduh..x best ar..kalau boleh time kat matriks ni have fun buat banyak kawan! :)
Dengan cikgu pun, banyakkn tanya soalan, caring dengan life cg korang. Yang paling penting, jangan lost contact dengan mereka. Keep in touch with them

4. Family


Kat matriks ni jarang boleh balik. Dah lah saya dapat matrik melaka. Asal saya niii dr selangor. so agak payah ar nak balik selalu. dan ade waktu2 je yang dibenarkan untuk pulang bermalam. cuma sabtu ahad parents boleh melawat. Tapi family saya? hahaha jauh kot! mereka xde mase ar nak lawat saya.. jadi, sebagai seorang anak, kita yang paling penting jaga hubungan dengan Tuhan dan dengan family. Always keep in touch with them.. at least call lah tiap2 hujung minggu ke kalau bz sgt.. I'm sure that, kalau korang jaga hubungan dengan fam, masalah, stress beban kepala otak korang tu akan berkurangan..

sebenarnya banyakkkk lagi.. tp sampai sini je sis nak share

Papaiiiii <3

No comments:

Theme images by kim258. Powered by Blogger.